Anlita hantverkare – att tänka på

Aug 15

Anlita hantverkare – att tänka på

Precis som många andra har säkert också du hört många historier om oseriösa hantverkare som tar för mycket betalt och som inte gör vad de ska. Självklart kan man ha otur ibland, och hur seriös en hantverkare än är kan det förstås ske misstag eller bli missförstånd. Det finns dock flera enkla knep att ta till för att undvika onödiga risker och att bli lurad. I den här artikeln får du några tips.

Kolla upp och ta referenser
Det bästa du kan göra är förstås att höra dig för bland vänner, släkt och arbetskamrater om vilka företag de har goda erfarenheter av. Det ska man inte lita på helt och hållet, men du kan i alla fall undvika de som visat sig vara direkt dåliga.

Plumber doing repair work on a drain.

Du kan också kolla upp företaget och hantverkare i fråga på Svarta listan via konsumentföreningen Svensk handel. Företag som finns där ska du helt enkelt inte anlita, eftersom de inte följer lagar, regler och etik. Se också till att den elektriker som ska göra elinstallationer faktiskt är elinstallatör eller får arbetet kontrollerat av en elinstallatör. Detta kollar du via Elsäkerhetsverket och du behöver namn och/eller personnummer på den det gäller. Det räcker alltså inte med bara företagsnamn.

Begär offert med specificeringar
Se alltid till att ha fått en offert samt att arbetet och betalningen för det är specificerat och underskrivet av både dig som kund och hantverkaren/företaget. Detta ger dig både en god överblick men också ekonomisk säkerhet om något skulle hända. Seriösa företag begär inte betalning i förskott för arbetstid eller material.

Om det blir problem
Se framför allt till att faktiskt reklamera felet till hantverkaren i fråga. Detta bör du göra inom två månader, men kan göras upp till tre år efter arbetet. Du måste ge hantverkaren en chans att rätta till felet inom skälig tid. Om felet är stort eller om det gäller en försening som är av stor betydelse för dig kan du hålla inne den del av betalningen som motsvarar detta.